Anvendelse af Chia frø i dine opskrifter

Generelle bemærkninger:


 

– Chia frø er smagsneutralet og kan derfor bruges i vand, juice, smoothies, müsli, yoghurt, cottage cheese, supper, grøntsager, salat, brød og bagværk … – hvor som helst du vil.

 

– Mængde: Start med en teskefuld som chia frø har en masse fiber. Hvis du har det godt med én  tesken , kan  du øge mængden til din egne behov. Ifølge Novel Food Reglerne, som er chia frø er underlagt, fordi de blev importeret til EU for første gang efter 1997, bør det daglige forbrug ikke overstige 15 g som reglerne forskriver.

 

– Chia frø er en fødevare som er et godt bidrag til din samlede ernæring på grund af højt indhold af omega3 olie, kostfibre og proteiner. Chia frø er ikke et  kosttilskud!

– Hvis du spiser chia frø, 20 minutter før et måltid sammen med vand, vil du reducerer din sult mærkbart. Dette skyldes ikke kun den gelerende virkning af chia frø. Som mange tror,men frem for alt på deres fylde!

 

– Chia frø er en fremragende fordøjelseshjælp. Tag 1 tsk varmt vand eller te om morgenen og eftermiddagen mellem måltiderne.

 

– Bagning med chia frø sikrer at fugtighed i brød bevares. De mange antioxidante er også med til ar, at brød og bagværk holder sig  frisk og forbliver frisk i lang tid.

 

Enkle eksempler på anvendelse af chia frø:


 

  1. Chia Fresca – Mexicanske traditionelle opskrift: 1 spsk chia frø på et stort glas vand, lidt citronsaft, til at smage sukker (eller stevia), rør, lad stå i 10 minutter, drik. Giver energi og styrker. Se billeder og opskrifter på Pintesest klik her
  2. Frugtsaft med chia: 1 spsk chia frø i et glas frugtsaft, lad stå i 10-20 minutter, drik. Smagen er ikke ændret, saften har antaget en smoothie-ensartethed.
  3. Til morgenmad eller mellem: 3 spiseskefulde yoghurt, en lille frisk frugt, 1 spsk chia frø – rør, lad stå i 10 minutter – morgenmaden eller den forfriskende snack er klar.
  4. Chiapudding: Bland mandelmæk med lidt frisk frugt og rør chia frø ind i puréen – de gelerende frø giver massen konsistensen af n budding. Du er velkommen til at røre i nogle kokoschips … lad din fantasien bestemme!
  5. Pikant oste omelet med chia: 2 æg med 1-2 spsk chia frø  røres sammen son, i panden nogle krummer ost. Bag omeletten: God som  snack eller lille forret


Eller google “opskrifter med chia frø” klik her